Van de fjorden naar het noorden - Reisverslag uit Pohara, Nieuw Zeeland van timmarissa - WaarBenJij.nu Van de fjorden naar het noorden - Reisverslag uit Pohara, Nieuw Zeeland van timmarissa - WaarBenJij.nu

Van de fjorden naar het noorden

29 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Pohara

Hoi!!

We zijn inmiddels vanuit de mooie fjorden via het westen naar het noorden gereden. Ik ga proberen het woord 'mooi' niet te vaak te gebruiken in dit verslag maar ik weet niet of dat gaat lukken, want het is hier zó MOOI! Alle routes die we hier rijden zijn echt geweldig en we kijken iedere keer weer onze ogen uit.

Het kamperen in een tent bevalt ook nog prima. We wisselen de wat luxere holiday parken, met een douche en keuken etc., af met de doc campings. Doc campings zijn campings zonder voorzieningen, vaak alleen een wc zonder stromend water. Het is een beetje primitief, maar de doc campings zijn wel op de mooiste plekjes in Nieuw-Zeeland. We hebben er dus graag een dagje niet douchen voor over :-)

We zijn 20 januari van Te Anau langs Lake Wakatipu naar Queenstown gereden. We vonden Queenstown een gezellig en mooi gelegen stadje, maar te toeristisch. We zijn er dan ook maar één nacht gebleven en de volgende dag verder gereden langs het meer naar Kinloch. In Kinloch verbleven we op een doc camping aan het meer. Echt een geweldig plekje en het was super mooi weer dus we hadden geluk! We gingen die dag vissen in de hoop dat we wat zouden vangen voor op de barbecue. Maar helaas, niets, dan maar pannenkoeken. Net zo lekker! Die avond maakten we nog een kampvuur en was het zo helder en donker dat we gigantisch veel sterren zagen en zelfs de Melkweg, erg gaaf!

Vanuit Kinloch zijn we vervolgens doorgereden via Twizel en Lake Pukaki (een onwerkelijk blauw meer) naar Mount Cook Village gereden. In de bergen lag nog veel sneeuw, soms wel 20 meter. Mooi om te zien! Vanaf de doc camping waar we verbleven konden we verschillende wandelroutes doen. We kozen voor een route waarbij we 2200 traptreden omhoog moesten. Pfff wat een eind was dat! Maar het was het weer waard, want uiteindelijk hadden we goed zicht op De besneeuwde bergtoppen en Mount Cook itself!

Dezelfde dag rijden we verder naar het plaatsje Wanaka. Een gezellig plaatsje met veel leuke eettentjes en winkeltjes. Gelukkig kon ik Tim overhalen om even mee de stad in te gaan haha. Na Wanaka gingen we op weg naar de 'echte' westkust met de gletsjers. Het regent normaal gesproken heel veel aan de westkust. De regen is voor ons niet leuk, maar daardoor is de natuur wel heel erg groen. Als iemand op sommige stukjes van de route had gezegd dat we door de jungle reden had ik het ook geloofd. Boven de mooie groene natuur zagen we regelmatig een besneeuwde bergtop of gletsjer uitsteken, echt super mooi!! Bij de Frans Jozef Gletsjer stopten we even om de gletsjer van dichtbij te bekijken. Daarna rijden we door naar Hokitika.

In Hokitika hebben we de kiwi (nee, niet het fruit ;-)) van dichtbij gezien. We vonden dat we die toch wel gezien moesten hebben! Vervolgens reden we (weer) een super mooie route naar Westport. Het was net alsof we weer langs de Great Ocean Road in Australië reden, inclusief look a like 12 Apostelen! Ook kwamen we langs de Pancake Rocks wat erg leuk was om te zien. In Westport hebben we 's avonds de zonsondergang bekeken en kwamen we zeehonden met jongen tegen op het strand. Zooo lief!

Van Westport zijn we uiteindelijk doorgereden naar Pohara waar we vandaag een kayak tour hebben gedaan. De tour was weer in een super mooie omgeving, vanaf Tata Beach naar het Abel Tasman park. Onderweg kwamen we zeeleeuwen en pijlstaartroggen tegen. Vorige week zaten er nog orka's in het gebied dus we hoopten dat wij ze ook zouden zien. Helaas was dat vandaag niet het geval, maar we blijven de komende dagen in dit gebied dus hopelijk komen we ze nog tegen.

Jammer genoeg vliegt de tijd voor ons voorbij door al deze mooie dingen! Extra genieten dus van de laatste weken hier!

• 29 Januari 2014 - 09:08

Gerdien:

Hey maris en tim natuurlijk wat gaaf he ik ben helemaal niet jaloers op jullie wat leuk om je verhalen te lezen en om dingen te herkennen geniet er nog maar van saampies ik hou jullie van af nu in de gaten gr gerdien

• 29 Januari 2014 - 11:58

Opa Oma:

Hallo Tim en Marissa.
    Nou wij zijn weer druk om alles via internet te bekijken wat jullie allemaal zien en beleven.
    Zoals iederekeer, wat een belevenis en wat mooi.
    Marissa morgen jarig hè je krijgt vast wel een mooi cadeau van Tim hoor.
    Van ons heb je het nog tegoed.
    Heeeeeeeeel veeeeeeeeel liefs van ons .
    Opa en Oma hvj xxxxxxx

• 29 Januari 2014 - 19:34

Hennie:

Dag Tim en Marissa,

Wat Moooooiiiiiiiii allemaal, ik neem dadelijk aan dat de tijd voor jullie heel snel gaat.
    Prachtige zonsondergang, en de luchten en dat water zo blauw geweldig!
    Nog hele fijne weken, geniet met volle teugen.

Marissa alvast van Harte Proficiat met je verjaardag maak er samen een onvergetelijke dag van!
    Maar dat gaat zeker lukken in zo'n mooie omgeving!

Groetjes,
    Hennie.

• 29 Januari 2014 - 21:02

Joyce:

Nou dat ziet er allemaal weer geweldig uit.Niet te geloven wat jullie allemaal zien .Maris een hele fijne verjaardag toegewenst,een mooiere plek om deze te vieren kun je je niet wensen.
    Groetjes van de Gansjes

• 04 Februari 2014 - 19:53

Dirma :

Joeeeeh Tammie en Marissa,

Wat een super mooie verhalen! Klinkt helemaal geweldig man!
    Wat gaat de tijd al weer snel he? nog een klein maandje en dan zien we jullie gelukkig weer!
    Geniet nog even een maar weekjes volop van dit mooie avontuur..

LIEFS!

• 07 Februari 2014 - 13:04

Annet Rump:

Prachtige verslagen en hele mooie foto,s.
    heel veel plezier nog saampies.
    hartelijke groet Annet